^
     

keskiviikko 11. elokuuta 2010

Vaatevarasto pohdiskelua

Tässä 86cm vaatevarastoa hiljakseen kootessani, olen miettinyt että mistä kaikkialta vaatteita meille oikein tulekaan ja millaisessa suhteessa. Mä ostan nimittäin todella harvoin mitään täysihintaisena. Tarjoukset, ystävämyynnit ja alennusmyynnit kuuluu mun suosikkeihin. Lisäksi ostelen satunnaisesti vaatteita kirpputoreilta, eBaystä ja huuto.netistä. Ja Toukka saa myös jonkin verran vaatteita lahjaksi, lähinnä isovanhemmiltaan, sekä mun serkun vuotta vanhemmalta pojalta käytettyjä ja heille jo pieneksi jääneitä.

Tässäpä katsaus meidän tän hetkisiin, eli 80cm, vaatteisiin. Osa puuttuu kun on pesussa tai jossain muualla (vaikka kyllä mä jotain pyykkikoristakin kaivoin :O), mutta suurinosa tässä:

Nämä on second hand -vaatteita, joko saatuja tai kirppareilta yms. ostettuja. 6 kpl.

Tässä on Toukan lahjaksi saamia vaatteita. Tästä kuvasta puuttuu vielä vihreä-valkoraitaiset leggingsit ja lyhythihainen kauluspaita. Niin ja valkoinen pitkähihainen paita + siihen kuuluva sininen huppari. Yhteensä 9kpl.

Nämä on mun tekemiä. 4 kpl.

Nämä on sitten ostettu alennusmyynneistä, ystävämyynneistä tai muista tarjouksista, eli ovat olleet "vanhaa kautta" jo silloin kun ne on ostettu. 7kpl.


Ja nämä on sitten niitä harvoja uusia uusia vaatteita. Eli vaatteita, jotka ostin keväällä/kesällä kyseisen kauden mallistoista. Tosin sain tuon Shampoodlen asun ja Kik kidin shortsitkin jonkinmoisella alella (taisi olla, että kun liittyi postituslistalle tms. en enää muista tarkkaan). Tästä kuvasta puuttuu Hennesin turkoosi pitkähihainen paita ja valkoinen lyhythihainen body. 7 kpl.

Voi olla, että olen jotain vaatteita kokonaan unohtanut, mutta nopealla laskutoimituksella Toukalla on siis 33 80cm vaatetta (+ sukkahousuja, sukkia, yöpukuja ja ulkovaatteita, joita en ottanut tähän mukaan).
Niistä
27% on lahjaksi saatuja,
21% alennusmyynneistä yms.
21% uusinta kautta,
18% on second handia ja
12% mun tekemiä

Kiinnostaisi kuulla miten teillä muilla. Ostatteko paljon uusinta kautta täyteen hintaan? Täyttyykö vaatekaappi aleostoksilla? Vai onko suurinosa ekologisesti second handia?

3 kommenttia:

  1. Mä ostan paljon ihan normaalihinnalla (joitain merkkejä ei edes oikein saa alesta, tai ainakin tähän mä vetoan ;D) kun olen niin malttamaton, mutta nyt kesällä varsinkin on meille tullut seuraavaa kokoa alesta ihan kiitettävästi.
    Meillä ei ole käytettyjä vaatteita kuin ihan pari mitkä olen Huutiksesta bongannut, tähän ei ole sinänsä mitään syytä, en vaan ikinä löydä kirppiksiltä itseä miellyttäviä vaatteita pojalle. Leluja on ostettu käytettynäkin. Poika myös saa tosi vähän vaatteita lahjaksi, leluja sukulaiset ostelevat.
    Kierrätän kyllä itse pojan vanhat, pienet vaatteet huutikseen tai kavereille että sikäli yritän jopa ajatella kierrätystä! ;D

    VastaaPoista
  2. Täältä puuttuvat second hand -markkinat lasten vaatteiden osalta lähes kokonaan, joten aivan suurin osa uutena ostettuja. Ale/täyteen hintaan on varmaan 50%-50%. Kesällä tuli paljon lahjavaatteita, toinen mummo tykkää ostella. Suomessa jos olisin ostaisin enemmän second handina. Nyt olen lähinnä ulkovaatteita Huutiksesta hankkinut ja laittanut vieraiden roudattaviksi.

    Mielelläni pitäsiisn omat pienet kiertoon mutta täältä käsin se on aika työlästä... Ehkä sitten kun palataan Suomeen.

    VastaaPoista
  3. MrsAgatha: Mulla toi mentaliteetti "en maksa täyttä hintaa" ulottuu kyllä oikeastaan kaikkeen :) Ja sitten joskus harmittelen kun kivoja juttuja menee ohi.. Ja mä taas en oikein osaa ostaa kirppareilta muutakun Toukalle vaatteita. En vaan ikinä näe esim. mitään kivoja leluja.

    Mizumi: Aika jännä, että noi second hand -markkinat puuttuu sieltä tältä alueelta, kun aikuisten vaatteita ja asusteita taas saa vaikka kuinka!

    VastaaPoista